دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز

 

نام شیراز در ذهن اغلب مردم با حافظیه و آرامگاه سعدی گره خورده . همه ما وقتی به این خطه شعر و ادب فارسی پا میگذاریم بعد از گشتن در باغ ارم و سری به شعرای بلند آوازه و مسجد های با صفا و خوش آب رنگ تصور میکنیم این شهر را گشته ایم و دیگر کاری در آن نداریم .

اما باید بدانیم این ها همه ماجرای شهر زیبای بهار نارنج ها نیست . شیراز طبیعتی دیدنی و جاذبه هایی خاص و منحصر به فرد نیز دارد . دریاچه مهارلو شیراز یکی از این جاذبه هاست که به دریاچه صورتی معروف است . برای آشنایی بیشتر با این دریاچه که رنگ آن با شهر فانتزی و خاص شیراز تناسبی جذاب دارد با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید البته این دریاچه در خود شهر شیراز نیست و کمی با آن فاصله دارد اما با این وجود به دریاچه مهارلو شیراز معروف است .

دریاچه مهارلو کجاست ؟

 

دریاچه مهارلو که به آن مهلو ، مهلویه و ماهلویه نیز میگویند در شهرستان سروستان استان فارس و در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در مسیر شیراز به فسا واقع شده است .

ویژگی های دریاچه مهارلو

 

وسعت این دریاچه ۲۵ هزار هکتار و مساحت آن ۶۰۰ کلومتر مربع است دریاچه مهارلو در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا ، ۲۸ تا ۳۱ کیلومتر طول دارد و عمیق ترین قسمت آن حدودا ۳ متر است . در ایران دریاچه های صورتی دیگری نیز وجود دارد اما میتوان گفت مهارلو جزو قشنگ ترین و دیدنی ترین دریاچه ها و حتی صورتی ترین دریاچه در ایران است . آب مهارلو قابل مصرف نیست زیرا مقادیر زیادی از کلرید ، سدیم و نمک پتاسیم و آلاینده های مضر دیگری در آن وجود دارد. این دریاچه به دلیل رنگ خاص و دیدنی که دارد حتی بین بسیاری از گردشگران خارجی از محبوبیت برخوردار است . آب رود های مثل سلطان آباد ، سروستان و رودخانه خشک شیراز به این دریاچه میریزد .

 علت رنگ صورتی دریاچه

آب دریاچه مهارلو شیراز به دلیل شرایط جغرافیایی فصلی که دارد عموما در پایان تابستان ها بخار میشود و در این محدوده زمانی میتوان کف سفید دریاچه را به راحتی دید . با بالا رفتن دما و تبخیر آب و همچنین غلظت زیاد نمک باعث ایجاد و رشد جلبک هایی به نام کشنده قرمز یا دونا لیلا سالینا می شود . این جلبک ها ماده ای قرمز از خودش ترشح می کنند که در نهایت منجر به صورتی شدن آب این دریاچه می شود.

 

علت نام گذاری مهارلو

مجاورت دریاچه با روستایی به همین نام علت این نام گذاری است. مهارلو درواقع روستایی در جنوب رشته کوه زاگرس به مساحت ۲۵ هکتار است . این روستا که در زمان صفوی به آن دشت گل می گفتند علاوه بر دریاچه صورتی جاذبه  های دیگری نیز دارد که می توان از آن ها به امامزاده خدیجه بانو، کاروان سرای عباسی ،قلعه شاهرخ ،بقعه بی بی شریف ،تل شرقی و … اشاره کرد.

این روستا همچنین چشمه آب سردی گوگردی دارد که دارای خواص درمانی بسیار زیادی است . از نظر تاریخی نیز این روستا حائز اهمیت است و باقیمانده های از عصر ساسانی ، تیموری و صفوی در این روستا به چشم می خورد .مردم روستای مهارلو به دامداری و باغداری کشاورزی و صنایع دستی مشغول اند. باغ های انار، بادام  و انجیر در روستا طراوت و تازگی خاصی به این منطقه بخشیده است .

شرایط آب و هوایی و اقلیمی دریاچه مهارلو

 

فصل های مختلف بر شرایط آب و هوایی دریاچه تاثیر زیادی دارد.

از اول پاییز تا اوایل اردیبهشت چون باران زیادی در این منطقه می بارد سطح آب دریاچه بالا می آید اما در تابستان ها بیش تر این آب تبخیر می شود .

با آمدن زمستان دریاچه مهارلو شیراز دوباره جان می گیرد و آب آن پر می شود و این چرخه در طی سال ادامه دارد .

اگرچه آب دریاچه قابل مصرف آشامیدنی نیست اما علت این منع مصرف شوری و نمک زیاد آن و فصلی بودن دریاچه است .اما آب این دریاچه ضرری برای سلامتی ندارد .به علاوه از نمک دریاچه صورتی در صنایع استان شیراز استفاده می کنند . اقلیم آن نیز برای پرندگان مهاجری مثل فلامینگو ، مرغابی ها ، ماهی خوار ها، چوکاها ،اردک های کله سبز و … محل سکونت مناسبی است .

 

 

متاسفانه در حال حاضر خطراتی این جاذبه طبیعی و توریستی کشورمان را تهدید میکند . در چند سال اخیربه دلیل کمبود بارندگی ها و خشکسالی این منطقه به کانون ریزگرد ها تبدیل شده . رطوبت این دریاچه در تعدیل دما هوای شیراز نقش بسزایی دارد .

خشکسالی روی کشاورزی این منطقه هم تاثیر زیادی گزاشته و اگر اوضاع همین طور پیش برود ممکن است منجر به شور شدن زمین های کشاورزی نیز بشود .

آلاینده‌ها و فلزات سنگینی مانند سرب که از طریق آب رودخانه‌ها و فاضلاب وارد آب مهارلو می‌شوند خطر زیست محیطی دیگری است که دریاچه مهارلو را تهدید میکند .

بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو

 

باتوجه به فصلی بودن این دریاچه و این موضوع که بخش زیادی از آب آن در تابستان ها تبخیر میشود ، دریاچه مهار لو شیراز در پاییز و زمستان پر آب میشود .

بنابراین اگر میخواهید دریاچه را پر آب و زنده ببنید محدوده زمانی  پاییز تا اواسط بهار را برای بازدید از آن انتخاب کنید .

همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی استان فارس و شهر شیراز پاییز تا اردیبهشت هوای معتدل و مناسب تری برای رفتن به این منطقه دارد .

اما اگر بیشتر برای تماشای رنگ قرمز و صورتی آن به دریاچه میروید اواخر تابستان میتواند انتخاب بهتری برایتان باشد .

 

چطور به دریاچه صورتی شیراز برویم؟

 

برای رفتن به این دریاچه باید ابتدا به استان فارس و شهر شیراز بروید سپس باتوجه به اینکه این دریاچه در مسیر فسا قرار دارد باید از شیراز به سمت فسا حدودا ۵۷ تا۶۰ کیلومتر راه را طی کنید تا به روستای مهار لو یا به عبارتی دشت گل برسید و از آنجا سفرتان را به سمت دریاچه مهارلو ادامه دهید .

 

 

برای مطالعه بیشتر درباره شهر دیدنی شیراز به مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید:

 

باغ جهان نما شیراز، جواهری در شهر فرهنگ و هنر

بناهای تاریخی شیراز، زیبا، چشم نواز، استوار

معرفی ۱۰ تا از بهترین رستوران‌های شیراز

سفری کوتاه به آبشار مارگون شیراز | آشنایی با بزرگ ترین آبشار چشمه ای جهان

تماشای هنر ناب ایرانی در باغ های مهم شیراز

معرفی باغ جنت شیراز

باغ ارم شیراز گنجینه‌ ی آرامش و زیبایی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها